Ελεύθερος χρόνος

Ως «Ελεύθερος» ορίζεται ο χρόνος τον οποίο διαθέτει ο κάθε άνθρωπος για να αξιοποιήσει όπως ο ίδιος επιθυμεί πέρα από τις συμβατικές υποχρεώσεις που επιβάλλει η καθημερινότητα και στις οποίες περιλαμβάνεται ο χρόνος εργασίας καθώς και ο χρόνος κάλυψης των οικογενειακών ή άλλων υποχρεώσεών του. Ιδιαίτερα στην παιδική και την εφηβική ηλικία ο «Ελεύθερος Χρόνος» αναδεικνύεται σε σημαντικό παράγοντα της ευρύτερης ανάπτυξης των παιδιών, αφού ο αντίκτυπος της σωστής ή μη αξιοποίησής του μπορεί να αποτυπωθεί μελλοντικά σε διάφορες εκφάνσεις της ζωής τους όπως η κοινωνικοποίησή τους, η ανάπτυξη των ποικίλων δεξιοτήτων τους και γενικότερα η διαμόρφωση της ταυτότητάς τους.
Από το παρελθόν ο «Ελεύθερος Χρόνος» των παιδιών αξιοποιείται με διαφορετικούς τρόπους. Τότε, κυριαρχούσε το παιχνίδι, οι αθλητικές δραστηριότητες, που πολλές φορές συνδυάζονταν με το παιχνίδι, το διάβασμα εξωσχολικών βιβλίων, οι οικογενειακοί περίπατοι κ.α. Με το πέρασμα του χρόνου πολλές συνήθειες του παρελθόντος έχουν αλλάξει. Έτσι, σε μια εποχή που η τεχνολογική ανάπτυξη ολοένα και γιγαντώνεται, που οι ηθικές και οι κοινωνικές αξίες χαλαρώνουν, που κυριαρχεί ο υλικός ευδαιμονισμός, ο ελεύθερος χρόνος αξιοποιείται διαφορετικά. Πλέον, το παιχνίδι από ομαδικό γίνεται μεμονωμένα μέσα από κάποια παιχνιδομηχανή, η ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων μπορεί να γίνει από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή ή άλλα μέσα, το ομαδικό παιχνίδι στη γειτονιά αντικαθίσταται με τα on-line παιχνίδια στο διαδίκτυο με φανταστικούς ή άγνωστους συμπαίκτες. Αποτέλεσμα αυτών των αλλαγών είναι να περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό η επικοινωνία των παιδιών μεταξύ τους, γεγονός που έχει άμεση σχέση με την περαιτέρω κοινωνικοποίησή τους.